‘Door Eendracht Sterk’, daar staan de letters DES voor van voetbalvereniging RKDES. RK werd bij de oprichting bijna een eeuw geleden toegevoegd door de plaatselijke pastoor. De Kudelstaartse omnivereniging (waar ook handbal is ondergebracht) wordt tot op de dag van vandaag gekenmerkt door die eendracht, zichtbaar door een hoge sociale cohesie en het grote vrijwilligersbestand. Sportlink draagt daar sinds enige tijd op het organisatorische vlak aan bij.

Samen in zee

Matthijs van de Wetering, vrijwilliger op vele fronten, vertelt hoe de beslissing om met Sportlink in zee te gaan tot stand kwam: “We zaten in een situatie waarin we meerdere programma’s gebruikten om organisatorische zaken te regelen, zoals het inplannen van bardiensten. Door een proefperiode met Club.Vrijwilligers ontdekten we de voordelen en effectiviteit van één centraal systeem. We maakten een case, namen de beslissing om na een maand op te schalen naar Club.Pakket en stopten alle oude manieren. Er kwam Club.TV bij, Club.Mobiel en een hele rits andere functionaliteiten.”

Meer grip op de werving van vrijwilligers

Veelgehoord in het land van sportverenigingen: ‘vrijwilligerswerk komt steeds op dezelfde schouders terecht’. Bij RKDES hebben ze, mede omdat de vereniging echt een dorpsvereniging is, een vaste groep vrijwilligers die de handen uit de mouwen steekt. Ingrijpend veranderd sinds de club Club.Vrijwilligers gebruikt, zijn werving, planning en communicatie van bijvoorbeeld bardiensten. Matthijs: “Mensen schrijven zichzelf in en zien meteen het overzicht. Een groot verschil is ook dat met behulp van Club.Mobiel we direct kunnen communiceren over openstaande momenten. Persoonlijk of in een bericht naar een groep. We hebben daardoor meer grip op het werven van vrijwilligers gekregen, hoewel daar niet eens onze focus lag.”

Wil jij ook grip op de werving van je vrijwilligers?

Een rondje langs de velden leert: de tevredenheid ligt hoog

Gemeenschapsgevoel ontstaat voor een groot deel door heldere communicatie. Informatievoorziening vanuit de club is daar een ontzettend belangrijk onderdeel van. Bij RKDES hebben ze dit goed door. Twee mediaspelers tonen clubberichten, zoals het programma en evenementen (in de kantine) en de kleedkamerindeling (bij de kleedkamers). Hoe een club direct voordeel kan behalen uit de juiste informatievoorziening, is moeilijk te peilen, maar Matthijs heeft er wel ideeën over. “We hebben bij RKDES niet per se meer leden of meer omzet behaald sinds we Sportlink als organisatorische onderlegger gebruiken, maar andersom straalt een knullige organisatie wel negatief af op het imago van je club. We zijn blij dat we snel en eenvoudig de juiste informatie kunnen delen met zowel eigen leden, maar ook met mensen van buitenaf. Een regelmatig rondje langs de velden leert dat de algemene tevredenheid hoog is en dat mensen erg blij zijn met de app.”

RKDES wil groeien. Sportlink ook

Informatie op één plek, betere binding met vrijwilligers en een verbeterde informatievoorziening richting leden; RKDES timmert stevig aan de weg. Er zit echter nog meer in het vat. “Er zijn ook zaken die in onze ogen beter kunnen,” legt Matthijs uit. “Zoals het proces rondom het beëindigen van tickets door de helpdesk of het feit dat het synchroniseren van de mediaspelers niet ‘s nachts kan. Dit zijn echter kleine zaken waar ik met mijn achtergrond in IT naar kijk op een procesmatige manier. Sportlink is voor onze beoogde groei en ambitie absoluut de juiste partner.” RKDES, door eendracht met Sportlink sterker.

Ja, ik wil graag op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen over het Club.Pakket

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Hulp is nooit ver weg

We staan voor je klaar om jou als sportbestuurder zo goed mogelijk te helpen. Persoonlijk, online of op locatie. Bekijk alle mogelijkheden op de Club.Impuls pagina.

Meer informatie