Club.Impuls Kennismiddag

De Sportlink kennissessies voor bestuurders in Amsterdam en Arnhem zijn achter de rug. Gezien de reacties van de aanwezigen mogen we spreken van een succes. Veel besproken, veel gesproken, veel geleerd en veel gedeeld. Graag blikken we hier op terug.

Opening

Sportlink directeur Wilfred de Rooij opende de middag en start met de inleiding. Vaak horen we van verenigingen dat ze niet uit Sportlink halen wat erin zit. Er kan meer, het kan beter maar het kan ook makkelijker. Hoe de vereniging van de toekomst eruit ziet en hoe Sportlink voornemens is de vereniging beter te maken is dan ook het centrale thema van de dag.

Tijdens de opening is Wilfred ook ingegaan op de Sportlink app en dan vooral voor de KNVB verenigingen. De app is inmiddels in gebruik bij handbal, korfbal, honk- en softbal en waterpolo. Ook de voetbal gaat met de Sportlinked app van start. Er is een pilot afgerond bij het zaalvoetbal en ook veldvoetbal komt eind 2016 aan de beurt.

Maar Sportlink helpt niet alleen verenigingen. Samen met Knowledge voor Children gaat een team van Sportlink (delen van) de marathon van Oeganda lopen. U heeft massaal loten gekocht en daar danken we iedereen hartelijk voor. Natuurlijk zijn bijdragen nog steeds welkom!

Vereniging én Sportlink van de toekomst

Kern van de dag is hoe de vereniging van de toekomst eruit ziet. Harry van Es schetst de visie van Sportlink op de vereniging van de toekomst.

De vereniging van de toekomst bindt niet alleen leden maar ook ouders, fans, vrijwilligers, bedrijven en overheden. Maar zorgt ook voor onderlinge verbinding. De vereniging van de toekomst is financieel krachtig, int eenvoudig contributie en is creatief in het zoeken van extra inkomsten. Binnen elke vereniging worden naast sport vele activiteiten ondernomen (denk aan horeca, vastgoed, exploitatie, evenementen) en verenigingen zijn veelal groter dan menig bedrijf. Een goede organisatie die past bij de cultuur van de vereniging is dan ook van groot belang.

Als laatste is de vereniging in staat makkelijk en snel te communiceren met diverse doelgroepen. Dat communiceren is niet alleen onderdeel van een goede organisatie maar is ook van belang voor het aanboren van nieuwe geldbronnen. De vereniging heeft interessante content voor diverse doelgroepen en ook bedrijven willen graag een (financieel) steentje bijdragen indien de vereniging in staat is deze groepen te bereiken.

Kernvraag is wat Sportlink gaat ondernemen om de vereniging van de toekomst te helpen. Hoe gaat Sportlink verenigingen daadwerkelijk beter maken en uitrusten voor de toekomst. Dat gaan we doen op basis van enkele thema’s. Thema’s die aansluiten bij de kenmerken van de vereniging van de toekomst. Binden en verbinden, financieel krachtig en goed georganiseerd. Niet voor niets en niet toevallig zijn dat ook de onderwerpen van de parallelsessies.

Alle initiatieven worden gebundeld onder de naam Club.Impuls en hebben als doel: betere software en beter gebruik van de software.

Concreet kunt u de volgende zaken van ons verwachten:

  • Starterspakket en ‘rookie’ avonden voor nieuwe bestuurders
  • Extra lijnen op de servicedesk en mogelijkheid tot maken van belafspraken.
  • Stimuleren dat verenigingen ook kennisdelen en elkaar helpen door ambassadeurs en regionale groepen
  • Stimuleren dat verenigingen elkaar helpen door een ‘community’ in het support center te openen
  • Meer kennisoverdracht door sessies in het land maar ook online video en webinars
  • Verzamelen van input van verenigingen door polls, onderzoeken en suggesties in het support center

Van Inspiratie naar Impact deel 1: Klaar voor de toekomst? 

Belangrijk thema van de dag is dan ook samenwerken. Niet alleen hoe Sportlink verenigingen helpt, maar hoe iedereen ook elkaar kan helpen. Gerrit Heijkoop ging actief met alle bezoekers aan de slag. Als eerste met een live infographic. Alle bezoekers op een rij en ingedeeld op bestuurlijke ervaring. Belangrijkste conclusie: in beide sessie waren letterlijk honderden jaren bestuurlijk ervaring aanwezig. Andere conclusie: Op beide dagen was men vooraf lang niet iedereen overtuigd klaar te zijn voor de toekomst.

Parallelsessies

Sport doe(t) je goed: Organisatie en planning

Dat een goede organisatie en hulp van ICT van groot belang is, toonde Jerrick van Brussel aan met enkele cijfers. Administratieve zaken nemen een belangrijk aandeel in van de tijdsbesteding. Dat kan en moet slimmer. Een video toonde aan dat verandering soms even wennen is maar ook voordelen kan opleveren. Precies het doel van Sportlink: beter, makkelijker en leuker. Maar soms ook wel ‘anders’.

Op enkele onderdelen is dit concreet gemaakt. Denk aan vrijwilligerswerk. Op het laatste moment afbellen, leden die geen vaste verplichting wensen en leden die zich gedragen als klanten zijn situaties die herkenbaar zijn voor verenigingen. De vereniging maakt zelf beleid. Bekijk vooral de KNVB video’s over Back to Basics, waar duidelijk wordt gemaakt hoe je cultuur vertaalt naar structuur en beleid. Sportlink zorgt voor de hulpmiddelen om dat vrijwilligersbeleid toe te passen. Taken maken, beschikbaarheid van vrijwilligers vastleggen en dat te combineren tot een rooster. En iedereen te informeren. Ruilen? Dat kan via de app.

Idem voor trainingen. Ook trainingen zijn  makkelijk te plannen met Sportlink. Een rooster maken voor een jaar, deelnemers laten aan- en afmelden en communiceren voor wijzigen. Bijhouden wie aanwezig is geweest en zorgen voor een duidelijke veld- en kleedkamerindeling. Ook hier geldt, centraal plannen in Sportlink en communiceren via de app.

Niet alleen trainingen maar ook rond wedstrijden is organisatie van belang. Sowieso moeten er voldoende spelers zijn. Maar ook handig bij een uitwedstrijd dat er voldoende vervoer is. Ga je een avondje bellen? Of regel je dat gewoon via Sportlink? Het laatste natuurlijk.

Een wedstrijd heeft 2 teams nodig. Voordeel is dat de bond de competitie organiseert. Maar wat als je vriendschappelijk wil spelen? Dan is een marktplaats van belang: Zoek een tegenstander op basis van afstand en speelsterkte en zorg voor de planning en informeer de spelers.

Maar de ‘sportagenda’ behelst meer. Vergaderingen, feestavonden maar ook toernooien en scholen die gebruik maken van het complex zijn verenigingsactiviteiten. Door ook die activiteiten te organiseren met Sportlink is de verenigingsagenda compleet.

De presentatie nog eens nalezen? Of nog een aanvullende vraag of feedback? Alles staat in de Sportlink Community.

Financieel krachtige vereniging: Financiën op orde

Uiteraard heeft een vereniging geen bestaansrecht indien er geen geld is. Uit onderzoek onder penningmeesters is gebleken dat het innen van contributie niet altijd als even makkelijk wordt ervaren. Dat bleek ook uit de openingsvraag. Niet elke aanwezige was overtuigd dat de vereniging geen euro aan contributie mist.

Henk van den Berg nam dan ook de gelegenheid het contributieproces kort uiteen te zetten. Welke stappen moet je nemen zodat de basis klopt. Dat geldt niet alleen voor contributie maar ook voor boekhouding. Ook voor boekhouding zijn we ingegaan op de basis.

Tenslotte kon Henk een drietal verbeteringen in de software presenteren: terugkerende memoriaalposten, automatisch inlezen van bankafschriften en de financiële monitor. De financiële monitor helpt penningmeesters bij het controleren of de basisinstellingen inderdaad correct zijn ingevoerd. Kloppen alle banknummers, zijn de mailadressen ingevoerd etc.

De presentatie nog eens nalezen? Of nog een aanvullende vraag of feedback? Alles staat in de Sportlink Community.

Binden en verbinden: Communicatie met leden en toeschouwers

Communicatie is van cruciaal belang. Niet alleen tbv een goede organisatie maar ook om te zorgen voor extra inkomsten.

Op het gebied van communicatie is de opkomst van de mobiel natuurlijk de belangrijkste ontwikkeling. Als het gaat om online communicatie zijn ‘communities’ van het grootste belang. Feitelijk een groep mensen die een interesse deelt. Als je een groep mensen als vereniging beschouwt en interesse als sport ziet, zijn sportverenigingen dus belangrijke communities. Communities die interessant zijn voor adverteerders.

Sten Spruit ging tijdens deze sessies dan ook in op de mogelijkheid doelgroepen te bereiken en daar extra inkomsten uit te genereren. De veranderingen lijken groot maar op zich is er weinig nieuws onder de zon. Waar enkele jaren geleden het clubblad verdween en digitaliseerde gaat nu steeds meer verkeer van de website naar de app. De manier om ‘profijtsponsors’ te betrekken en te zorgen voor meer inkomsten is door Sten uitgelegd.

Los daarvan ging Sten in op de app en vooral de combinatie met ‘organisatie’. Vrijwilligerswerk, trainingen, feestjes allemaal Sportlink functies die terugkomen in de app. Met de module Club.App is het niet alleen mogelijk sponsors te plaatsen maar ook pushberichten te versturen en de look&feel van de app aan te passen aan uw vereniging.

De presentatie nog eens rustig nalezen? Of heeft u nog iets te delen? Dat kan op ons forum!

Van Inspiratie naar Impact deel 2: #Durftegeven

Nadat iedereen met het hoofd vol informatie terugkwam in de grote zaal was het slot voor de verenigingen. Onder begeleiding van Gerrit Heijkoop maakte iedereen de reis naar de toekomst. Wat zijn de beren op de weg? Welke concrete obstakels kom je tegen? En vooral: Hoe los je die op? De honderden jaren bestuurlijke ervaring werd gemobiliseerd en deelnemers gingen onderling aan de slag. Vertaal je obstakel naar een concrete vraag en laat tafelgenoten antwoorden bedenken én toelichten. Alles onder het motto: #durftegeven. De conclusies: Iedereen had minimaal één leuk gesprek gehad en zeker drie bruikbare tips. En daar was het ons om te doen!

En: Alle “vellen” met vragen, antwoorden, obstakels, oplossingen gaan we natuurlijk verwerken. Daar komen we dus op terug!

24/7 support

Heeft u vragen over Sportlink? Laat het ons weten. De Sportlink Servicedesk staat voor u klaar! Online handleidingen, een Online Helpdesksysteem en telefonische ondersteuning. U kunt altijd en overal gebruik van onze support maken om antwoord op uw vraag te krijgen. Wij helpen u graag verder.

Meer informatie

Sportlink actueel

05 november, 2019

Nieuw: Club.AVG

We hebben iets nieuws bij Sportlink: Club.AVG. Met Club.AVG laat je zien dat jouw vereniging goed omgaat met privacy-gegevens van leden! Dit wil iedere vereniging toch netjes voor elkaar hebben?! Privacy-administratie… AVG… Allerlei termen die sinds mei 2018 regelmatig voorbij… Meer lezen

24 oktober, 2019

Meer weten over mediapakketten?

Leden en fans die áltijd op de hoogte zijn van al het nieuws over de club. Ouders die heel eenvoudig kunnen zien hoe laat de kinderen een wedstrijdje moeten spelen. Vrijwilligers die precies weten wanneer ze bardienst hebben. Maar ook… Meer lezen

10 oktober, 2019

Nieuwe webinars over onze mediapakketten

We merken dat het voor verenigingen een flinke uitdaging is alle leden en fans te kunnen bereiken. Toch weten clubs het alsnog allemaal te regelen. Gelukkig maar! De teammanager heeft een eigen Whatsapp groep om te laten weten hoe laat… Meer lezen